pekingzeeland.reismee.nl

op weg naar Xian

Dag Allemaal,

Vanochtend wat later vertrokken aangezien niet iedereen op tijd is gewekt. We werden door 2 extra gidsen begeleid om de stad uit te komen. Flauwekul allemaal maar dat is het systeem hier ook al ga je er tegenin het gebeurt toch. Ik ben trouwens nog nooit in een land geweest waar zoveel huizen worden gesloopt en torenflats worden neergezet. Als je om jeheen kijkt zie je overal bouwplaatsen/kranen. De lucht is zeer vervuild alles is stoffig, het land is in een nevel gehuld. Wegen worden regelmatig nat gehouden zodat het stof iets minder wordt. Bij ons zou het smogalarm de hoogste fase zijn: binnen blijven. Wat mogen we blij zijn in Nederland!

Tijdens de middagpauze 2 Chineese motorrijders ontmoet die in 2 weken heen en weer naar Tibet zijn gereden 8000 km. De duurste motot was een zeer moderne BMW die in Nederland ongeveer 17.000 euro kost en in China 50.000,-- ! lang leve het protectionisme.

Verder zagen we een trekkertje die nog aangeslingerd moest worden. De heren vonden het allemaal reuze interessant. In Xian gearriveerd op een mooi tijdstip 16.45 u. Morgen de stad verkennen.

vrijdag 25 mei.

Vanochtend met een gehuurde bus Xian verkennen. Eerst naar het wereldberoemde terracaottaleger. Wat een ervaring! Ongelooflijk wat we daar hebben gezien. Honderden beelden met allemaal een andere gelaatsuitdrukking. We werden er stil van. Het vreemde is dat het pas in 1974 ontdekt is. Ze zijn nog steeds bezigmet de opgravingen.De grafheuvel van de keizer is trouwensnog steeds niet geopend. Je kon er ook een boek kopen wat ter plaatse door een van de ontdekkers werd gesigneerd. Dat liet ik mijn neus natuurlijk niet voorbij gaan. Daarna hebben we een jade fabriek bezocht. We kregen een uitgebreide uitleg hoe je nep van echt kunt onderscheiden. Frank wilde het ook goed bekijken maar....liet een armband kapot vallen. Gelukkig was het de nepperd! Liep dus met een sisser af. Daarna een rondleiding door Xian een stad met een 14 km. lange muur. Prachtige stad de trommeltoren/klokkentoren het staat allemaal in ons geheugen gegrift. Vanavond met Jan een bouillon-fondue gegeten. Erg smaakvol en weer eens iets anders. Maar het klapstuk van de dag was Sander! Hij was helemaal onder de indruk van een mooie Chineese dame. Alleen Jan ging het haar ook nog vertellen! Daar moest natuurlijk minimaal een foto van worden gemaakt. Wie weet Sander wat dit allemaal nog gaat worden.... Kortom het was een zeer geslaagde dag waar we allemaal van hebben genoten.

Morgen gaan we om 7.00 u. weer op pad.

Voor jullie allemaal een gezellig en zonnig Pinksterweekend toegewenst.

wordt vervolgd

Anja en Peter

Alweer geweldig om jullie reisverslag te lezen. Vandaag hebben we een dagje Renesse en Schorpioen gedaan. Het was er erg rustig. Geintje! Stralend weer in een smogvrij Zeeland. Martin liep de benen uit zijn lijf. De mensen werkten hard. Boy ook nog een poot gegeven. Goede reis verder.

Coby en Marcel Saman

Beste Jannie en Peter,

Alle reisverhalen gelezen. Heel indrukwekkend allemaal
en leuk voor jullie om dit allemaal mee te maken.
Het begin van de terugreis naar Nederland is voor jullie
begonnen en nog een lange rit voor de boeg. De kop is
er af voor jullie en hopende op een goede verloop verder. Hier gaat alles goed en met prachtig weer erbij.
Doe Frits en Ad de groeten en verder een goede reis toegewenst.

jenny en klaas.

27-5 -2012.21.13
Hallo Diny en Frits en mede reizigers.
wat vantasties om dit allemaal zo te kunnen volgen.
wij hebben overdag geen nachtvorst meer in Hardenberg.
En Diny en Frits met Moe is alles OK.
De groetjes van Jenny Klaas en Moe uut Hardenbarg.

Inge Bakker

Hallo Frits en Diny (en de groep),
Ik wens jullie nog veel plezier met jullie grote avontuur!
Groetjes Inge