pekingzeeland.reismee.nl

Turfan

Zo, zijn we weer na wederom een mooie rit. Gezien ze voor John en mij met betrekking tot de motoren al heel wat soepeler zijn bij de tolpoorten (het is hier gedoogd om met de motor over de snelweg te rijden bij gebrek aan goede alternatieve routes) hoeven wij minder circus toeren uit te halen en rijdt het allemaal al een stuk prettiger. Echter waar we gisteren een pientere meid bij de pomp hadden waar we weer gewoon aan de pomp mochten tanken waren we vandaag weer aangewezen op de theepot met benzine omdat het toch erg gevaarlijk is met de motor bij de pomp (?)

De woestijn blijft mooi en was vanmorgen zelfs nog betrekkelijk koel, helemaal goed. De kleuren blijven varieren van zandgeel naar rood tot donkerbruin zwart. Vandaag was het landschap ook veel grilliger en ruwer met vele verschillende rotspartijen. Woeste donkere vormen, zachte geerodeerde bergen opgebouwd als een vienetta ijstaart, en op het eind een mooie pas door een oranjekleurig gebergte. Nu ik het vanmorgen nog iets koeler was door de bewolking gaf de thermometer inmiddels al 40 graden af, pardon, ja het was warm.

Vogels zie je hier al niet veel en Frits heeft dat nog weten te benadrukken door er een plat te rijden. Van de week ben ik ook al een dooie over het asfalt glijdende mus gepaseert die waarschijnlijk bij John door zijn voorwiel heeft proberen te vliegen. Na de windhozen van gister zijn we er vandaag nog enkele tegengekomen, en over wind gesproken: vandaag het eerste windmolenpark in China gezien waar de molens het ook daadwerkelijk doen.

Wij als langneuzen zijn ook voor de Uyguren een bijzonder gezelschap, op mijn beurt vind ik het dan weer erg mooi hoe zei er bij lopen, veel kleuriger en bijna een beetje sigeuner achtig, de gezichten zijn sowieso al veranderd. Bij het hotel nog naar de lekkage van B gekeken (nee ze heet inderdaad geen Truus) wist dat er een kleine lekkage was bij het klepdeksel maar bleek nu toch een nieuwe bron te zijn. Ook de klepspeling was behoorlijk verlopen, met hulp van Peter en Frits die het blokje erg op dat van een eend vonden lijken alles weer gerepareerd en morgen er weer lekker met haar op pad.

Na het eten nog wat rond gestruind hier in Turfan, leuk wat je allemaal op straat tegenkomt. Nog bij het motorzaakje binnengeweest waar Martin zijn fietsband heeft laten plakken en doorgelopen naar de Bazar. John zag een driewielige vrachtmotor staan met een prachtig persisch tapijtje erop en heeft geregeld dat deze ons bij het hotel heeft afgezet.

Morgen weer lekker sturen en ik hoop dat de temperatuur dan wat milder is...

Groeten Sander

Jaap en Wuppie

Hoi allemaal,hoeveel kilometer hebben jullie tot nu toe gereden?? Kunnen jullie ook op de kaart aangeven waar jullie zijn?? Groetjes en goede reis verder.

Rina en Ger

Het is weer een mooi verslag wat er geschreven is.Als wij dat zo lezen is dit echt genieten voor jullie allen.Veel plezier met de volgende etape.